Sunday, February 14, 2010

Birthday Angah

10 September datang lagi,genap 7 tahun usia anakku,Hani Insyirah bt Rahim,atau lebih suka disapa Angah.Angah dilahirkan di Putra Medical Centre,Aloq Setaq,satu-satunya anakku yang lahir di Kedah,pegang kad pengenalan 02,macam ibunya.setelah kelahiran anak pertama,selang 8 tahun baru dapat Angah.Haa..doktor yang sambut kelahiran Angah ialah Dr.Che Rozmi,yang popular dengan Jus mate 5,produk menguruskan badan tu.Sebenarnya,apa yang aku nak cerita ni ada kena mengena dengan badan jugak.
Masa lahir,berat Angah cuma 3.0kg saja.Bila umur 10 bulan,beratnya mencecah 13 kg.Maknanya,sebulan naik sekilo.Hazab mendukungnya pagi-pagi,nak bawa masuk keta,hantar ke rumah pengasuh..jangan cakaplah.
Walaupun saiz besar,tapi Angah tak lembab,mandom kata orang Kedah,sebaliknya,aktif dan cepat menguasai kemahiran macam kanak-kanak lain.Lucunya,bila bawa ke klinik,aku tanya nurse..tak bagi ubat cacing ke,jawab nurse...anak akak dah besar,aktif,tak perlu ubat cacing.bab tu lege le sikit.




Sampailah sekarang,darjah satu,berat Angah dah mencecah 45kg.Hati seorang ibu,risau sangat.Bila terserempak dengan remaja obes,aku terfikir,macam ni ke anak aku nanti....nak jalan pun tak larat.Minta dijauhkan.sekarang ni,kena ejek "budak gemuk" tu perkara biasalah.Bila angah balik mengadu,aku cuba memujuk,jawab je macam ni..."kita gemuk pun,semua orang sayang kita,atuk opah sayang,ibu sayang,abah sayang.."walaupun dalam hatiku sedih sangat..huwaa..
Masalahnya,angah taknak kontrol makan,siang malam ,berselera saja,dah tu,suka makanan yang berasaskan karbohidrat.Kadang-kadang aku bengang jugak,bila orang asik suruh kontrol makan,kontrol makan...semua aku dah cuba.Beli buah...buah dia sapu,nasi tak tolak jugak.Bila dikurangkan nasinya,dia menangis,merajuk,sampai terlelap sebelum makan.Sedih pulak aku melihatnya.Ingatkan dah sekolah,kuruslah sikit,herannya...berat badan angah makin naik.Bab senaman,dah nak runtuh basikal dikayuhnya petang-petang...Adusss,camna lagi le aku nak buat.
Pernah satu hari,aku cadangkan pada suami,apakata kita bagi angah minum Jus Mate 5.haha..marah suamiku.Teringat jugak,dulu masa kecik,angah dapat sawan tangis,jadi kami pun bawalah angah jumpa makcik yang tanam uri masa lahir.Makcik tu pesan,bawa pisang montel sesikat,macam sedekah le untuk dia,ada la dia jampi-jampi sikit.Entah-entah anakku ini terkenan pisang montel apa,hehe..Pandai-pandailah ibu ni.



Setakat ni aku bersyukur,angah tak dapat apa-apa penyakit,cuma ada potensi asma.Moga-moga,bila cerdik sikit,kesedaran untuk menguruskan badan akan datang sendiri.Jangan tak turun udah...huwaa,kesian anakku

No comments:

Post a Comment